pony's, storm en the wild coast - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Krista Wenze - WaarBenJij.nu pony's, storm en the wild coast - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Krista Wenze - WaarBenJij.nu

pony's, storm en the wild coast

Blijf op de hoogte en volg Krista

30 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Addo

Na onze avonturen in de bergen zijn we doorgereden naar Lesotho. En na de grens zijn we ook een paar jaar terug in de tijd gegaan. In Lesotho zijn de grote steden ongeveer even ontwikkeld als de townships van zuid Afrika en is er geen elektriciteit. Ook de wegen bleken nog net iets slechter te kunnen dan die in Afrika. In Lesotho zijn we naar het dorp Malealea geweest, wat tevens de naam was van onze lodge. De weg erheen zou slecht zijn stond op de site, en bij aankomst bleek dan ook wat wij dit iets hadden onderschat. De laatste 10 km ging over een weg die bestond uit modder en rots, iets waar onze mini jeep niet geheel voor gemaakt is. Halverwege ging het ook nog regen en werd het mistig, dus dat maakte de ervaring helemaal af. Na een glibberige rit kwamen we aan bij de lodge, welke bovenverwachting mooi was! En aangezien het erg rustig was kregen we een gratis upgrade naar een betere kamer, ook niet verkeerd. De plek waar wij zaten had alleen elektriciteit tussen 6 en 10 s'Avonds, dus we konden mooi op tijd naar bed, want donker is ook echt donker.
We hadden gepland om hier twee dagen te blijven, een dag om pony te rijden en een dag om te mountainbiken. Het pony rijden was een ware belevenis. De pony's werden gehuurd van de plaatselijke bevolking, en dit waren wel even andere beestjes was de Nederlandse worstjes! Op het eerste gezicht leken deze pony's super dun, maar schijn bedriegt! Miet dat ze niet dun waren, maar ze waren echt super sterk. De rit ging over de bergen en ik had zelf een rit verwacht die rustig zou verlopen en voor mij (met wat rij ervaring) niet echt uitdagend zou zijn. Wenze en ik hadden verwacht dat we langs de bergen zouden gaan en dan rustig wat omhoog, maar blijkbaar waren deze pony's gemaakt om de berg recht op en af te gaan. De tocht ging over super stijle paden omhoog en omlaag en soms vroeg ik me af of dit wel te doen was voor de pony's, maar alles ging met gemak. Wel erg spannend, zelfs voor de ervaren ruiter onder ons. Tijdens de rit hebben we veel gepraat met onze gids Pax, dit uit Lesotho komt. Hij vertelde over hun cultuur en wij over Nederland en hij leerde ons was standaard zitten. Ook hebben we wat nieuwe raadsels van hem geleerd. Gelukkig net op tijd voor de regen binnen. S'Avonds hebben we gegeten bij de lodge, wat echt heerlijk was. Je kan in ieder geval erg goed eten in Zuid Afrika, en dit doen wij dan ook naar hartenlust. Helaas hebben het in de nacht hard geregend en hebben we het fietsen overgeslagen om een dag eerder weg te gaan.
Vanuit Lesotho was ons plan om in een keer door te rijden naar Coffee Bay, een stuk van 8 uur. Na een uur of twee stuurt de navigatie ons een gravel weg op. Iets wat ze hier heel veel hebben dus we rijden er maar op. Als we een splitsing naderen worden we aangehouden door een aantal mannen van het leger die vragen wat we op deze weg doen. Ze willen weten of onze paspoorten kloppen en of we illegale dingen smokkelen zoals drugs of goud, gelukkig kunnen we zonder gedoe doorrijden. We rijden door over de gravel weg, waar we een aantal keer over het water moeten omdat dit vanuit de rivier over deweg stroomt, en we gaan steeds hoger de bergen in. De weg wordt ook steeds slechter en we zien boven ons de lucht steeds slechter worden. We rijden langs een dorpje waar een oude man driftig staat te roepen en gebaren wat er om moeten keren, stom als wij zijn natuurlijk doorgereden. Na een paar minuten komt er iets uit de lucht gevallen, waarvan ik eerst dacht dat het een ei was en vervolgens viel er iets heel hard op het dak. Het begin super hard te hagelen met gigantische stenen van zeker een cm of 2, ik kan wel zeggen dat we ons allebei niet echt relaxed voelde. Ongeveer 6 km verder zou een b&b zijn dus willen we graag daar heen omdat de weg inmiddels onder gelopen is. Als we verder rijden blijkt de weg nog slechter te kunnen, soms bestaat hij uit stukken rots die uit de wand komen en slaat de auto hier hard met de onderkant tegenaan, bij een stuk kunnen we er bijna niet op. Dan komen we bij een waterval die voor een deel uit komt op de weg in een soort Kuip en dan verder naar beneden gaan. Hier komt echter zoveel water af dat we bang zijn nasr beneden te spoelen en we besluiten om te keren en naar beneden te gaan. Eindelijk een spannend stuk weer afgedaald komen we nog een keer bij een overstroomd stuk weg waar we niet door durven. We besluiten te wachten tot het water is gezakt. Inmiddels zagen we een jeep door het water gaan, daarna een mini busje, dan een jongen met mountain bike, een hond en een voetganger, dus hadden wij het idee dat het wel zou moeten lukken. Uren later zijn we eindelijk weer terug op de normale weg en bijna terug bij af, deze dag zijn we dus in ieder geval helemaal niks opgeschoten.
We zoeken een hostel om te overnachten en komen aan bij een b&b dat gerund wordt door ontzettend vriendelijke mensen. Ze hebben normaal geen voorziening voor de gasten om te koken, maar maken snel plaats in hun eigen keuken zodat we daar kunnen koken. Dan valt ook nog de stroom uit, wat blijkbaar wel verker gebeurd en hebben we na het koken bij kaarslicht ook nog een diner bij kaarslicht gehad.
De volgende dag dan maar door naar the wild coast, en nu wel over een normale weg. De natuur rondom de kust hier is schitterend! Erg ruig en een mooie licht blauwe zee. Ons hostel kijkt uit over het strand en ziet er super leuk uit. De eerste dag gaan we naar the hole in the Wall een gat in een rost dat ontstaan is door water erosie. Het zou ongeveer 2 uur lopen zijn, en gelukkig kregen we na 3 uur lopen langs een super saaie weg en geterroriseerd te worden door minder bij toeval een lift van iemand van een ander hostel, erg fijn!! The hole zelf is erg mooi en er ligt ook een groot bos bij. Terug bellen we voor een lift en hebben we onze eerste ervaring in een bakkie. Volgens die man moeten we maar in het bakkie gaan staan en goed vasthouden aan de stang. Hij reed behoorlijk hard waardoor het een spannend ritje werd, maar wel erg komisch en super leuk om een keer achterin het bakkie te kunnen. De volgende dag brengen we door op het strand en bij het hostel. Even relaxen aangezien we de avond daarvoor bij een feestje van een ander hostel zijn geweest en toen nog een kleine after party bij onze cocktail bar hebben gedaan. Nu zijn we inmiddels na een lange rit aangekomen bij het addo elephant park waar we morgen een safari gaan doen.

Wij vermaken ons hier in ieder geval erg goed!

Liefs Wenze en Krista

• 30 Maart 2015 - 19:27

Elise:

Wauw Kris het klinkt zo gaaf allemaal!!! Zie het helemaal voor me haha! Stoere pony's dus! Daar kunnen die manege-mormels nog iets van leren!

• 31 Maart 2015 - 07:30

Ellen:

Wat een spanning en sensatie, echt een bijzondere vakantie! Het lijkt wel een jongensboek, gelukkig steeds weer een goed eind. En voortaan luisteren naar de aanwijzingen van de plaatselijke bevolking!

• 31 Maart 2015 - 11:13

Oma En Opa Hillebrand:

Lieve Krista en Wenze,
    Lisa leest telkens jullie reisverhaal voor en ik vind dat jullie heel veel meemaken! Het lijkt me meer een werkbezoek! Opa knapt steeds meer op. Alvast een fijne pasen, ze zullen daar wel grotere eeiren hebben om te koken dan hier (struisvogel?)!

Groetjes,
    Oma en Opa

• 31 Maart 2015 - 19:28

Krista En Wenze:

Binnenkort gaan we een keer langs op een struisvogel boerderij, dus dan zullen we eens kijken of we daar een groot ei uit kunnen bakken! We zijn ook zo druk met leuke dingen doen dat soms net een werkbezoek lijkt ja! Gelukkig kunnen we in Kaapstad een weekje rustig aan doen en vakantie gaan vieren. Verder vermaken we ons natuurlijk super goed en staan er voor de komende dagen ook al erg veel leuke dingen op het programma, dus voorlopig hoeven wij nog niet naar huis hoor!

• 31 Maart 2015 - 19:28

Krista En Wenze: