Swaziland, Durban en de bergen in - Reisverslag uit Kestell, Zuid-Afrika van Krista Wenze - WaarBenJij.nu Swaziland, Durban en de bergen in - Reisverslag uit Kestell, Zuid-Afrika van Krista Wenze - WaarBenJij.nu

Swaziland, Durban en de bergen in

Blijf op de hoogte en volg Krista

22 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kestell

Eindelijk weer even tijd om iets te schrijven, en we hebben een hoop gedaan in de tussentijd. Na ons vertrek uit het Krugerpark zijn we doorgereden naar Swaziland waar we 4 nachten zijn geweest. De grensovergang was een heus avontuur. Het was ons eerst niet duidelijk dat we een stempel moesten halen, hadden we er eindelijk een, bleek dit alleen de stempel voor het verlaten van Zuid Afrika te zijn. Daarna nog een flinke tijd in de rij voor de stempel om erin te mogen, maar toen waren we er dan ook eindelijk! Onze eerste overnachting in Swaziland hebben we geslapen in het Mwalula Nature Reserve, we hadden een huisje dat normaal 6 personen was en nu dus voor twee. Het plan was om te hiken, en dit hebben we ook dapper geprobeerd. De hike zou 3 uur duren naar de top van een berg waar vandaan we Mozambique zouden kunnen zien liggen. Na anderhalf uur hebben we de strijd tegen de hitte opgegeven en zijn we met hangende pootjes teruggekeerd naar het huisje, dan maar een film kijken.
De dag daarna zijn we doorgereden naar Ezulwini, wat het toeristische deel van Szwasiland is. We slapen daar 3 nachten in een ontzettend leuk hostel, genaamd legends. De eerste dag hebben we een stuk gereden rond Mbabane-Mhlambanyatsi-Bhunya-Malkerns, en weer terug. De omgeving is prachtig en de natuur hier is echt heel divers, van open vlaktes tot bos, alles zijn we tegen gekomen. In Malkerns gaan we langs het Mantenga Craft Center. Hier wordt van alles verkocht zoals beeldjes, kaarzen, kleding en andere trourische prullaria. Maar aan het einde van de dag zijn we wel de trotse eigenaars van twee kussenslopen en een kaars (gelukkig hadden we pas 3 beeldjes gekocht eerder in de vakantie). De volgende dag gaan we raften, voor mij de eerste keer dus erg spannend! Volgens de gids was het een uurtje rijden, alleen zei hij daar niet bij dat daarvan 3 kwartier off-road zou zijn, dus voor 10:00 waren we al flink geshaked. Het water staat in deze tijd van het jaar laag, dus de rivier was niet al te wild en het zou kunnen zijn dat we op een zandbank zou kunnen komen, de helft van de tijd zaten we dus vast op een zandbank. We zitten samen in een mooie gele twee persoons raft, al snel de banaan genoemd. Bij het eerste watervalletje krijgen we uitleg hoe we dit moeten doen, maar ik hoor niet zo goed en Wenze zat wat verder weg dus wij hoorden alleen iets met riet en een rots. Vrije interpretatie maakte wij hiervan stuur op het riet af en vermijd de rost, dit bleek in de praktijk alleen niet te kloppen. Richting het riet kwam je uit op die rost waar wij dus vol op knalden en Wenze uit het bootje gelanceerd werd, ging dus erg soepel bij ons in het bootje! De rest van de tijd bleken we beter op elkaar ingesteld en waren wij een heus raft team geworden met mij als navigator en Wenze achterin als stuurman. Uiteindelijk is het ons erg bevallen en hebben we ons super vermaakt! Na het raften zijn we nog naar het swazi Cultural Village geweest, waar we een traditionele Szwasi dans hebben gezien, en drie keer raden wie er mee mocht doen, juist Wenze! Na deze aflevering van so you think you can dance hebben we een rondleiding gehad door het dorp en geleerd over de swazi cultuur. Dit was erg leuk om te zien, aangezien de Swazi's vroeger in rondavels woonden welke zij zelf maakten van riet. Binnen deze cultuur kon je als man een maagd kopen voor 16 koeien en je mocht zoveel vrouwen als je wilde, zolang je er maar voor kon zorgen. Wilde je echter een vrouw die geen maagd was kon over de prijs best onderhandeld worden.
Na het bezoek aan Swaziland gaan we door naar st. Lucia om nijlpaarden te spotten. Het plaatsje zelf blijkt veel touristischer dan wij dachten dus het is er stampvol en druk. We doen een bootsafari om nijlpaarden te zien , welke blijkbaar niet erg veel moeite doen om zich te verstoppen. Normaal zie je in dit gebied ook heel veel zonnende krokodillen, maar door de kou bleven deze helaas onderwater. Tijdens de boottocht zien we ongeveer drie nijlpaarden families met kleintjes, en daarnaast ook nog kingfisher vogels en een grote visarend. Volgens de gids hoef je je niet druk te maken om te verdrinken, aangezien het water in de rivier maar 1.50 hoog is. De kans is daarentegen wel groot dat je aangevallen wordt door een nijlpaard, haai of krokodil, we houden ons dus nog maar even goed vast.
De volgende dag rijden we verder naar Durban, waarvan ik oprecht dacht dat dit een leuke kust stad zou zijn. Onze eerste dag in Durban zijn we naar uShaka Marine World gegaan. Dit is sea World gecombineerd met een groot waterpretpark. In sea World zien we een leuke zeehonden en dolfijnen show, leren we alles over hergebruik en recycling en bezoeken we het aquarium dat gebouwd is in een oud schip, erg leuk en leerzaam. Daarna brengen we de rest van de dag door in het waterpretpark. De dag daarna gaan we Durban in, maar dit bleek dus minder leuk te zijn dan gedacht. We moeten erg ons best doen om dingen te vinden die we kunnen bekijken en zijn dan ook niet al te lang in de stad bezig.
Na Durban zijn we doorgereden naar de Drakensbergen, waar we op dit moment zijn. Na een schitterende binnendoor route zijn we aangekomen bij ons hostel, dat echt ontzettend leuk is. Het is van een wat ouder echtpaar met buiten een grote groenten tuin, kippen, twee honden en een reusachtige kat. Vandaag hebben we een hike gedaan van ongeveer 4 uur door de bergen heen waar je echt een schitterend uitzicht had en ver kon kijken. Morgen staat er nog een grote wandeling op het programma en daarna rijden we door naar Lesotho (wat je uitspreekt als lesoethoe) waar we gaan pony rijden en mountainbiken, we hebben het prima naar ons zin dus! O ja, bij de vorige verslagen zijn foto's toegevoegd en ik hoop het snel ook bij deze te kunnen doen.

Liefs,

Wenze en Krista

• 24 Maart 2015 - 20:26

Ellen:

Wat is het mooi daar, prachtige foto's! Krista, wat kan je het mooi vertellen, ik zag het helemaal voor me dat Wenze gelanceerd werd, haha (sorry Wenze). Weer veel goeds gewenst, groetjes.