The big 5 - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Krista Wenze - WaarBenJij.nu The big 5 - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Krista Wenze - WaarBenJij.nu

The big 5

Blijf op de hoogte en volg Krista

13 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Komatipoort

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in het prachtige Krugerpark, maar voor het zo ver was eerst nog even langs de mega spar. Chef de voorraad (Wenze) vind het nogal fijn de dingen groot in te kopen, zoals sap. Om niet zonder te komen zitten hebben wij (hij) daarom 6 liter aan sap ingeslagen, natuurlijk een uiterst goede aankoop. Bij aankomt natuurlijk een lekker glaasje genomen, blijkt nu dat wij de trotse eigenaar zijn van 6 liter limonadesiroop, de rest van de reis zitten we gebeiteld!

Maar goed nu het Krugerpark. Al vrij snel hadden we door dat ze hier niet zo dol zijn op stopers, dus de bewaking aan de poort is streng. Je moet laten zien dat je toestemming hebt om naar binnen te mogen, waarvoor wij een wild card hebben aangeschaft en moet je aantonen dat je geen wapens hebt. Daarna kijken ze nog even streng door de ruit de auto in en mochten we naar binnen in het park. We hadden drie verschillende overnachtingen binnen het park geboekt en hebben overdag zelf rondgereden. De eerste dieren die we tegen kwamen waren impala's en zebra's, echt geweldig om deze dieren nu eens niet in Artis te zien! Snel de camera erbij gepakt en (erg) veel foto's gemaakt. Aan de poort hadden we een boekje gekocht met daarin de routes, maar ook een afstreepkaart voor de dieren die je gezien hebt. De eerste konden de alvast worden afgefinkt. In dit boekje stonden ook the big 5 genoemd, en wat je moet doen als je een olifant tegenkomt. Olifanten, en dan vooral de mannetjes en moeder met jong, schijnen nogal aggressief te zijn en daartegen is onze mini-jeepje, de dappere Hyundai i10 geen partij. Tijdens het rijden zaten we te kletsen wat je zou moeten doen als je zo'n beest tegen kwam en dat dit ons best spannend leek. Natuurlijk ook wat grapjes gemaakt dat hij dan natuurlijk net op de weg zou staan, en niks te veel gezegd. Toen we de bocht om waren was hij daar. Een gigantische mannetjes olifant, welke uiteindelijk ook wel de grootste was die we gezien hadden, na een kleine inschatting hadden we zelf het idee dat hij wel een meter of 4 moest zijn geweest. Het mini jeepje dus maar snel omgedraaid en rustig een stukje weg gereden zodat hij de ruimte had. Gelukkig ging hij op een gegeven moment de weg af en konden wij weer verder. Na nog een tijdje gereden te hebben kwamen we ook andere dieren tegen zoals giraffen, gnoe's en nog meer impalas, welke overal blijken te zijn. De meeste van de dieren die we daar zagen hadden jonkies, echt ontzettend leuk om die te zien! Tegen het einde van de rit kwamen we langs een grote waterpoel waar veel olifanten stonden, ook met kleintjes!! Na even geken te hebben zagen we nog een grote olifant de berg afkomen, met in zijn kielzog een heel klein olifantje wat druk aan het rennen was en met zijn slurfje in de lucht aan het zwiepen. Na een lange dag komen we bij Olifants rest camp. Hier hebben ze een heel mooi uitkijkpunt over de olifantsrivier en kon je er geweldig sterrenkijken, we hebben zelfs de Melkweg gezien! Toen het eenmaal donker was kwam er ineens weer licht aan de horizon, bleek je maan op te komen, welke hier erg geel/oranje is. Het was geweldig om een maansopkomst te zien. Hierdoor kreeg ik het goede idee om een paar uur later ook de zonsopkomst te gaan kijken, vroeg het bed uit dus. Toen we daar eenmaal zaten bleek het echter nogal bewolkt dis dat viel een beetje in het water.
De volgende ochtend rijden we richten Satara rest camp, de tweede overnachtingsplek. Helaas onderweg geen nieuwe dieren gespot, maar het blijft bijzonder om ze in het 'wild' te zien. Bij Satara hebben we een night drive gedaan met een ranger, safari in het donker. We hopen leeuwen of luipaarden tegen te komen, maar na 3 kwartier stond de teller nog steeds op drie haassies. Op een gegeven moment komen we in het donker een olianft tegen asn de rester kant. Na een paar tellen komt er ineens een harde schreeuw van links, waarbij iedereen in de jeep wel aardig schrok! Gelukkig niemand een hartaanval aangezien we er al snel achter waren dat zuid Afrika vooral in trek is bij bejaarden,Vlaar terug naar die olifant. Bleek nu dat aan de overkant van de weg haar jong stond die het allemaal wat spannend vond. De ranger reed snel weg, aangezien moeder olifant met niemand rekening houdt onderweg naar de baby. Verder hebben we ook nog een hyena en een wilde kat gezien. Helaas geen wilde katten en stond de big 5 teller nog op 2 (de bizon en olifant). Na de avond drive vroeg naar bed om de volgende ochtend om half 5 op te staan om samen met de rangers een morning walk te doen door de bush. Deze duurde 4 uur en awas erg interessant! Helaas zie je weinig dieren als je loopt omdat ze mensen niet zo vertrouwen vanwege jagers. Maar we hebben wel heel veel geleerd over spoorzoeken en Wenze mocht nog even met zijn vingers in de warme neushoorn poep, wat mij iets te ver ging om 6 uur in de ochtend.

Na de wandeling gaan we verder naar lower Sabie, waar de laatste overnachting is. We missen nog steeds de leeuw, het luipaard en de neushoorn van the big 5 en de moed begint ons inmiddels wel een beetje in de moed te zakken. Na een paar uur rijden zien we een groepje auto's stil staan langs de weg, wat betekend dat er een interessant beest te zien is. Zelf gok ik op nog een olifant aangezien je die overal ziet. Maar niets blijkt minder waar, het was namelijk een leeuw! Samen met 5 andere auto's rijden we een tijdje achter de voortsukkelende leeuwin aan. Hierdoor voelen we ons ook wel een beetje suf, maar we kunnen er weer een van ons lijstje afstrepen! Eenmaal aangekomen in lower Sabie sta ik net even heerlijk te douchen als Wenze van buiten roept dat er een luipaard op het strand tegenover het kamp ligt, ik was zelf verbaasd over hoe snel ik klaar was met mijn haar uitspoelen en aankleden. Gelukkig had dat beest minder haast en lag hij heerlijk te slapen op het strand, en waarom ook niet als je toch de enige bent. Samen met ongeveer het hele kamp staan we gewapend met verrekijker en camera naar de luipaard te kijken. Wat een mooi beest zeg, wel jammer dat hij zo ver weg lag. Toen hadden we ineens nog maar 1 dier van de big 5 te gaan! Zelf had ik er niet echt vertrouwen in dat we de neushoorn nog zouden tegenkomen aangezien ze erg zeldzaam zijn en solidair leven. In de avond hebben we heerlijk gegeten op het terras van het kamp wat een schitterend uitzicht had over de Sabie rivier. De volgende ochtend ging om half 4 de wekker om kwart over 4 klaar te staan voor de morning drive, behoorlijk vroeg weer! De drive begint goed met buffels en een slapende leeuwin met welpje (!), daarna ook nog een steenbokje. De rit duurt drie uur, waarbij we de dieren in het eerst half uur gezien hadden en vervolgens anderhalf uur door de mist en de kou hebben gereden waarbij er niks te zien was. Gelukkig kwam in het laatste half uurtje de zon door en werd het wat aangenamer. De gids gaat een zij paadje in waar we een zwijntje zien, net op het moment dat we weg willen rijden stopt ze weer omdat er een dier in de verte te zien in, en ja hoor daar is hij, de neushoorn! Eindelijk de hele big 5 gespot! bij aankomst in het kamp zijn we moe, maar voldaan. Terwijl we naar het hostel net buiten het park rijden besluiten we nog een route binnendoor te nemen, ook al verwachten we er weinig van. Zien we daar ineens nog een neushoorn! En ontzettend veel andere dieren, goede keus dus, ondanks dat ik niet altijd wakker ben geweest.

Vandaag hadden we vooraf ook ingepland om naar het park te gaan, maar we hadden beide weinig zin meer.. Daarnaast werd het ook bijna 40 graden vandaag dus ook weinig zin om met de hitte in de auto te zitten. Vandaag dus even een lekker zwembad hang dag, safari in nou eenmaal hard werken en ook noet altijd een pretje.

Tot snel!

Liefs,

Wenze en Krista

• 13 Maart 2015 - 21:26

Ellen:

Hoi Wenze en Krista, het lijkt me geweldig om in het Krugerpark te zijn en wat super dat jullie alsnog de Big Five gespot hebben. Veel plezier met jullie verdere reis en hou vol! 40 graden pffffff Groetjes

• 13 Maart 2015 - 22:33

Robbel:

Leuk! Wel een hoop tekst. Al bijna naar Robben eiland?

• 14 Maart 2015 - 06:12

Wenze:

Gelukkig hou je van lezen Rob! Over maand ofzo naar Robbeneiland, dus dat duurt nog wel even.
    We gaan nu richting de 30 graden, dus dat is wat aangenamer.

• 14 Maart 2015 - 08:07

Alfred:

Nou jongens het is wel duidelijk dat jullie genieten en het naar je zin hebben
    We zijn heel benieuwd naar de foto's!!
    Nog heel veel Plezier!

• 15 Maart 2015 - 11:47

Lianne:

Wohoo, gaaf! Ik ben jaloers :)
    En hard gelachen om de limonadesiroop haha.. Wanneer komen de eerste foto's?

XX

• 19 Maart 2015 - 15:32

Lenenguus:

Het grote verslag heeft heel duidelijk gemaakt dat jullie aan het genieten zijn. Onze buren zijn vorig jaar ook geweest en hebben ons een stel foto'"s laten zien echt indrukwekkend. Wat zullen jullie heerlijk ontspannen. Geniet elke dag en tot schrijfs, liefs Len en guus